torsdag 27 december 2007

Bibliotek à la Warburg

Alberto Manguel som med sin Nattens bibliotek väl snart är husgud hos varje vän av böcker inspirerar onekligen sin läsare.
Att arrangera sitt bibliotek associativt som Aby Warburg kanske vore något att testa på den hermiska arbetsplatsen, biblioteket? Varför styra besökare enligt ett så stelt system som SAB? Manguel beskriver sin upplevelse av Warburg bibliotek i Hamburg så här:

När jag besökte den återuppbyggda läsesalen i Hamburg [...] och granskade de rundade hyllorna i det ovala rummet i mitten, kände jag mig bara bortkommen. Det var som att stå mitt i en främmande stad där skyltarna säkert betydde något men som jag inte kunde tolka. Ögat fick intrycket att hyllorna var en enda oavbruten rad titlar som associerade till varandra, inte en lineär ordning med en början och ett slut. (s. 189)

Då är det väl bara att börja flytta böcker? Börja? Var?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!