söndag 20 januari 2008

"Jättebra. Onaturlig, spännande."

Första gången jag började skriva om böcker var för sisådär 20 år sedan. I en dagbok med romantisk bild på omslaget. Efter att ha ålat mig fram i det allt för lilla vindsförrådet har jag den åter i min hand. Det blir en nostalgisk tripp genom min alldeles personliga bokhistoria. Skuggan över stenbänken lästes mellan den 1 och 3 december 1988. Omdömet då var att den var "Jättebra. Onaturlig, spännande. Jag har läst den förut men den var lika bra nu." Nu nästan två decennier senare är jag alltså inne på min andra omläsning och omdömet är detsamma nu även om jag skulle byta ut ordet "onaturlig" mot tja "mystisk".

Förutom Maria Gripes böcker gillade jag tydligen väldigt mycket Bakom väggarna på vinden, Den oändliga historien, Grottbjörnens folk, Fly Elke och Stormvind. De två senare titlarna har jag inget som helst minne av. Med tanke på det tidigare inlägget undrar jag också hur dessa andra böcker förhåller sig till Gripes. Fast när jag läser i min bok med recensioner ser jag också att jag var en riktig skuttare. Blandade Moberg med Keene och Christie i en galen röra. Hur var du som ung läsare? Skuttig mellan författare och genrer eller mer entydig ungdomsbokläsare? Var du som är bokslukare i dag även det som barn/tonåring?

1 kommentar:

  1. Men, vad roligt att ha kvar så gamla läsdagböcker!
    Det hade varit enormt kul att idag kunna läsa vad jag tyckte om det jag läste som tonåring.
    Själv hoppade jag vilt mellan genrer (i smyg) jag började läsa Steinbeck och Hemingway samtidigt som jag läste Starlet. Fast det senare hade inget fått mig att erkänna utan tortyr.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!