torsdag 31 januari 2008

Kanske är jag naiv - ett inlägg i debatten

Hos Malin ställs frågan om varför vi som bokbloggar bokbloggar. Ett svar från mig är att mina tankar sätts in i ett sammanhang, jag ingår i en gemenskap och kan där dela andras lästips och framför allt reflektioner över det lästa.

En annan anledning till att jag bokbloggar är att det i mig bankar ett hjärta av kärlek till boken, det skrivna ordet och de som skriver och har skrivit. Det finns en liten varning för ett missionerande drag hos mig som läsare och taleskvinna för boken. Läsfrämjare är jag såväl till yrket som privat.

Därför kan jag inte låta bli att ramla in i den debatt som pågår hos Ylva, Calliope och Hans och är både livlig och intressant. För att mitt inlägg inte ska framstå som alltför naivt måste jag först tydliggöra att jag naturligtvis förstår bokhandlarnas dilemma, ser riskerna rent verksamhetsmässigt och ekonomiskt med att böcker sprids i så många olika kanaler och inte över bokhandelsdisken.

Sen är jag ändå naiv att tänka gott om Konsums pocket, om storvaruhusens bokavdelningar. Ur läsfrämjande aspekt, alltså. Att pocketböcker konkurrerar med utrymmet om godiset nära disken hos min Konsumbutik på hörnet känns därför inte helt fel. Jag ser gärna boken som allmängods, som lättillgänglig. För det direkta okomplicerade mötet med boken tror jag ökar frestelsen att handla, och därmed läsa och bli konsument av litteratur (vare sig du lånar på biblioteket eller shoppar loss i bokhandeln).

Både bokhandeln som vill överleva och biblioteket som inte vill tappa fler besökare tror jag måste fånga upp de människor som tror sig vara nöjda med det begränsade urvalet - hur för bokhandel och bibliotek ut sin bredd och kvalitet till dem? Så jag håller helt med Hans och Calliope – nya arbetssätt och nya metoder behövs för bibliotek såväl som för bokhandel.

Hur ser samarbeten mellan bokhandlar och matbutiker ut? Kan biblioteket och ica-butiken bjuda in till boktipskvällar? Vilket tillfälle att läsfrälsa människor på en plats där de känner sig hemma, för att få dem att uppsöka biblioteket eller bokhandeln.

5 kommentarer:

  1. Det där med ica har jag också tänkt på länge. Ibland tänker jag att man kanske kan bokprata för icapersonalen.

    SvaraRadera
  2. Jag gillar faktiskt också att se att Konsum har en pockethylla, men tappar det goda humöret när jag ser vad det är de har. Nyutkommet - ja det kan jag förstå, men varför bara Stieg fucking Larsson och Camilla Läckberg och liknande? Varför inte något som INTE är konsumtionslitteratur, kanske till och med en eller annan av våra svenska klassiker?
    Att jag gillar att se pocketböcker på konsum kanske låter som en motsägelse till mitt blogginlägg, men dels gillar jag konsum och dels har de ett standardpris på pocketböckerna. Det är jättevaruhusens prisdumpning på inbundet - av just topplistetitlar - som stör mig mest, plus att det händer att varuhusen inte respekterar releasedatum. De sålde ju Stieg Larssons senaste en dag tidigare än förlaget bestämt. Tänk om de gjort det med Harry Potter! Då hade de blivit stämda med besked!

    SvaraRadera
  3. Det var till och med flera dagar före officiellt släppdatum som stormarknaderna sålde Luftslottet som sprängdes, inte bara en.

    SvaraRadera
  4. Det där med att sälja böcker innan de kommit ut låter ju helkonstigt! Vilken är förlagens roll i det och hur ser avtal ut? Undrar jag. Vilken brist på respekt för författaren också.

    SvaraRadera
  5. Jag vet inte riktigt hur det fungerar, men alla böcker har ju ett släppdatum och för de mest kända, omskrivna och efterlängtade böckerna (S Larsson, Läckberg, JK Rowling, I Bergmans dagböcker m fl) får butikerna skarpa och tydliga order om att inte sälja dem före det datumet. Harry Potter-lådorna fick man inte ens öppna före det...
    Det är ju som att en biograf skulle visa den senaste Potterfilmen, eller Arn, eller någon annan som alla väntar på - flera dagar före premiärdatumet!
    Verkligen brist på respekt.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!