fredag 14 mars 2008

Veckans Bokfemma - svensk samtidsroman

Veckans utmaning i Malins Bokfemma är alltså att nämna fem svenska samtidsromaner. Inte så svårt tänker jag men inte heller lätt märker jag efter ett tag. Till Bokfemman hör dessutom ett antal kriterier för samtidsromanen att uppfylla, hämtade från den romantävling som bl a Forum förlag utlyste:

Romanens handling ska utspelas i Sverige under ett år i början av 2000-talet
Persongalleriet ska spänna över flera generationer
Det ska inte vara en deckare
Det ska förekomma en kärlekshistoria – gärna en okonventionell sådan
Minst ett av de tio budorden ska överträdas

Mina val är:

Still av Hassan Loo Sattarvandi
Denna roman läser jag just nu och jag kan inte bestämma mig för om jag gillar den eller inte. I början hade jag vissa lästekniska problem - inga punkter används för att avsluta meningar ej heller tankstreck. Innehållet är rått men jag känner för de här unga männen som stannat någonstans på vägen genom livet. Här finns inga generationer att tala om, det är Nemo, Foggy m fl som styr världen. Det är förort, droger och rätt in i nuet.

Kalla det vad fan du vill av Marjaneh Bakhtiari
En bok jag och några kollegor har ett alldeles speciellt förhållande till (eller hur?). Kultur- och generationsmöten ur många perspektiv, där det tragiska blir komiskt. Skrivet av en mycket cool författare.

Montecore av Jonas Hassen Kehmiri
Skön sommarläsning på stranden blev det av den här boken som jag tyckte ännu bättre om än Ett öga rött. Författarens namne, Jonas, får brev från än vän till sin far. Vännen vill att Jonas ska skriva en bok om fadern. Förutom att breven som Jonas får har förslag om hur boken ska utformas är de skrivna på en väldigt kreativ svenska.

Snabba Cash av Jens Lapidus
Min personlige bankrådgivare gav mig boken som tack för att jag lät honom ta hand om mina pengar. Jag vet inte om jag ska tolka in något bankens val av bok. Men kanske är det säkrare att satsa sina pengar i hederliga fonder än att sälja droger på krogen. Jag läste inte Lapidus bok som en deckare utan just som en samtidsroman, som en skildring av tidsandan i en del av Sverige.

De skamlösa av Sisela Lindblom
Jag blev inte alldeles begistrad av Lindbloms roman men tycker ändå den säger något om vårt kommersialiserade och förytligade samhälle. En samtidsroman som liksom Lapidus skildrar ett litet hörn av världen.

Hur förhåller sig då dessa böcker till kriterierna?

Handlingen är i alla fall förlagd i Sverige och äger rum under en begränsad tidsperiod. En eller två generationer bakåt eller framåt finns i alla fall representerade, förutom i Still då. Men vad är "okonventionell kärlek" i 2000-talets Sverige? Kärlek finns i alla fall i - Kalla det vad fan du vill, De skamlösa och om jag minns rätt även i Snabba Cash. Budord överträds lite här och där även om jag mer tänker på de sju dödssynderna - det frossas både här och där.

Men är böckerna ovan per definition samtidsromaner? Vad är egentligen en samtidsroman?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!