lördag 13 december 2008

Ett annat liv

Nu är det snart dags för mig att ta mig an P O Enquist Ett annat liv men innan dess lyssnar jag på Jessica Gedins spaning om bl a The School of Life. Kanske skulle Laura (Vinterträdgården) efter avslutad berättelse behöva den biblioterapi som erbjuds där? Här tar man böckernas helande kraft, som medel för trasiga själar, på absolut allvar. Något av det skriver Owe Wikström om i Sonjas godhet, om jag nu inte gått vilse i minnet.

Biblioterapeut förresten - kanske en möjlighet om bibliotekarieyrket någon dag känns för trångt. För det här är så intressant! Att verkligen använda litteraturen för att låta den gripa in i människors liv. Hemsidan ovan bjuder på många intressanta uppslag och ingångar där litteraturen är det bärande.

Den bokcirkel jag haft hand om under hösten har bestått av deltagare som inte känt varandra innan, där kretsade samtalen nästan uteslutande kring böckerna vi läst. Jag kan dock tänka mig att det ser annorlunda ut när vänner möts över samma lästa bok. Romanen kan redan i denna form vara en öppning till det fördjupade samtalet, för att komma nära detta att vara människa. Tillvaron består av alltför många avbrutna samtal, av en ytans lätthet. Som alltid längtar jag till det bottenlösa.

3 kommentarer:

  1. Det där med biblioterapi skulle vi slå oss ihop om. En bibliotekarie och en psykolog måste ju tillsammans besitta de nödvändiga kunskaperna?

    SvaraRadera
  2. Visst är väl vi (som är folkbibliotekarier) redan nu biblioterapeuter? Varje gång vi har ett skönlitterärt "bokprat" så talar vi ju om böcker som stör och berör oss själva - och önskar väl då att de som lyssnar (och förhoppningsvis läser de böcker som vi brinner för)ska få någon form av mental chock alternativt frid.
    Så spännande det låter med "The School of Life".
    Jag blir glad om jag får din (och andra hängivna bokläsares) hjälp med en bok som jag nu skriver för BTJ förlag. Den kan få titeln "På spaning efter den godhet som flytt" eller (skämtsamt) "Goda böcker". Jag tänker skriva essäer om böcker där någon person kan kallas "god" eller där godheten är ett motiv eller tema.
    JAG BLIR SÅ TACKSAM FÖR FÖRSLAG PÅ FÖRFATTARE OCH TITLAR.
    Jag kommer att skriva om Dödssynden (To kill a Mockingbird, Idioten, Mio min Mio,Mästaren (av Ranelid),Tone (av Brögger), Comedia Infantil,Odödligheten (av Kundera), Ett ögnblick i sänder, Sophie Scholls korta liv och någon muminbok.
    Vad finns det mer för GOD LITTERATUR?
    Lena Kjersén Edman. Tack!

    SvaraRadera
  3. Tänker med nostalgi på våra kvällar på Cheers när vi sprutade ur oss kommentarer om läsning för att hinna med. Med lite vin i kroppen blev de lite extra "bottenlösa" ibland.
    Som du kanske märker så håller jag på med biblioterapi i förbyggande syfte. Försöker läsa bara roliga saker för att må bra. Lyckas inte så bra eftersom vi nu är inne på tredje sjukdomsperioden i familjen den senaste tiden. Tror du jag kan stå emot genom att proppa i mig naturmedel och feelgoodberättelser? ;-)

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!