fredag 27 februari 2009

Stackars Leena

Igår avslutade jag min omläsning av Susanna Alakoskis Svinalängorna, senast läst när den gavs ut, det var väl 2006? I stora drag kom jag ihåg handlingen om flickan med de supande föräldrarna - i väldigt stora drag skulle det visa sig. För Leena lider så mycket mer än jag mindes det. Hon har också mycket gemensamt med den plågade flickan Doris i Doris Dahlins bok Skammens boning.

En bok och dess figurer betraktar jag lite som vänner och att jag glömt hur mycket min lilla vän Leena lider skäms jag nu för. Jag hoppas innerligt att mina verkliga vänners leverne inte faller i glömska lika lätt. Det här med att glömma böckers innehåll: Egentligen skulle jag kunna läsa samma böcker (de bästa) om och om igen. De blir ju ändå nästan som nya för mig.

Bokrean har jag fortfarande inte bevistat. Men maken kom hem med en påse innehållande två trädgårdsböcker som ska inspirera vårt lilla grönområde, en bok om Mona Lisa och en korsordshjälp i form av ett lexikon över antikens mytologi. Stadens båda bokhandlare besöktes, den ena undrade om det gick bra för maken att stoppa den senast inköpta boken i "konkurrentens påse". Här samarbetas det visst för att skona miljön.

Helgen tillbringas vilandes i Trude Marsteins Göra gott där berättarrösterna avlöser varandra i ett. Härlig läsning - skön helg.

I vilken bok befinner du dig denna vinterhelg?

4 kommentarer:

  1. Göra gott! Den är ju fantastisk! En av de bästa böcker jag läste förra året. Visst känner man värmen och den stillastående från de varma sommardagarna, fastän det är mitt i vintern?

    Jag håller på att läsa Junot Díaz' Drown, mycket stark och innehållsrik, trots att den är så kort.

    SvaraRadera
  2. Hittills är jag mycket förtjust i Göra gott! Ser fram emot att fortsätta läsningen av den... Och ja, värmen känns! Den gör gott..

    Hillevi Wahls bok har jag inte läst. Ska kika på den och din recension, Bokmania, vid tillfälle.

    Ser fram emot också att läsa om era nuvarande läsupplevelser.

    SvaraRadera
  3. Jag ser fram emot dina tankar om Trude Marsteins bok- är mycket nyfiken på den. För mig blir det en salig läs-blandning den här helgen. En bok om bisonoxar och så har jag hittat en för mig ny författare Salley Vickers- boken jag läser är "The other side of you"- efter 70 sidor är jag fast.

    SvaraRadera
  4. Jag håller fortfarande på med Juha Itkonens Låt mig älska mer. "Fortfarande", därför att det är mer än två veckor sedan jag började på den. Jag gillar den väldigt mycket, men det är något i den som gör att alla sträckläsartendenser dämpas. Ska försöka ta mig samman och blogga lite om den när den blir utläst - inom ett par dagar, tippar jag.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!