måndag 30 mars 2009

Bokoteket

Den är så bra som jag minns den "självhjälpsboken" Självkänsla skriven 1982 av Maria Modig och Gunnila Masreliez-Steen. De når djupare, skriver klokare än t ex Mia Törnblom. Det är nog snart 15 år sedan jag först läste Självkänsla. Minns jag skrev av mycket, sådant jag behövde då för att bli en lite mer modig människa med lite mer självkänsla. I våras hittade jag boken på ett antikvariat i Norberg av alla ställen och eftersom boken betydde mycket då ville jag äga den nu. Ha den i mitt bokotek, eller mitt bokliga apotek där det finns mer facklittertur än romaner.

Innan jag plockade fram boken ur hyllan tänkte jag att det är dags nu, dags för omprogrammering, dags att göra mig av med den där ständiga oron för att allt ska gå fel, bli galet, inte duga. Det går inte att leva ett liv förinställd på oro - som håller mig borta från nuet, borta från njutningen av det fina som är just livet. I boken jag bläddrar i står om just det här, det jag behöver veta just nu för att komma vidare. Tro och hopp ska ersätta oro, skapa värme och lugn i mitt inre. Det börjar nya nu. Ni läsare är mina vittnen...

3 kommentarer:

  1. Det låter härligt och nyttigt :0) Kul att du hittade boken i just Norberg!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!