lördag 21 mars 2009

Jag kommer att hålla ögonen på

The Man Booker International Prize, visst kommer jag det. Till skillnad från t ex Nobelpriset är inblicken i juryns arbete lite större - här får vi ju faktiskt ta del av nomineringarna och urvalet för oss lekmän är lite mer begränsat att resonera kring. De fjorton nominerade kommer från tolv länder och har det gemensamt att de skriver på engelska. Författare från Nordamerika och USA dominerar fältet.

Peter Carey (Australia)
Evan S. Connell (USA)
Mahasweta Devi (India)
E.L. Doctorow (USA)
James Kelman (UK)
Mario Vargas Llosa (Peru)
Arnošt Lustig (Czechoslovakia)
Alice Munro (Canada)
V.S. Naipaul (Trinidad/India)
Joyce Carol Oates (USA)
Antonio Tabucchi (Italy)
Ngugi Wa Thiong'O (Kenya)
Dubravka Ugresic (Croatia)
Ludmila Ulitskaya (Russia)

Carey, Kelman och Naipaul har tidigare erhållit The Man Booker Prize vilket jag lade märke till när jag häromdagen tittade på listan över vinnare. Skillnaden mellan de båda priserna är som jag förstår det att det internationella premierar en författare för hans eller hennes författarskap i stort, inte ett specifikt verk.

Har jag någon koll, tro? Av Devi har jag läst enstaka noveller, Oates har jag läst en hel del av, Naipauls Ett halvt liv har jag läst utan att gilla särdeles. Däremot tyckte jag mycket om En munter begravning av Ulitskaya. Careys roman Oscar & Lucinda har jag sett som film, med Ralph Fiennes och Cate Blanchett i huvudrollerna. Tabucchi har jag sneglat på ett tag eftersom jag vill läsa mer italienskt och Vargas Llosa är jag också sedan tidigare nyfiken på.

2007 fick Chinua Achebe, mest känd för starka Allt går sönder, priset. Peter Carey var nominerad även det året. 2005 mottog Ismail Kadare priset. Ett år då Antonio Tabbuchi var nominerad.

I maj vet vi vem som får ta emot den stora äran.

I min del av bloggvärlden skriver även Holly och Lyran om priset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!