onsdag 8 april 2009

Det blev en snabb lunch,

för det här är en sådan där dag när jag hittar skatter - som jag vill dela med mig av. Den ena har jag lagt märke till ett tag, den får mig att le varje gång jag ser den. Smaka på orden: Men hur små poeter finns det egentligen. Bra titel av Eva-Stina Byggmästar, eller hur? Den andra skatten fann jag idag tack vare ett möte med min kloka nästankollega. Samma författare, titeln denna gång: Den harhjärtade människan. Dessa följer mig till lunchrummet och vid en första genombläddring träffar Den harhjärtade människan (2001) mig allra starkast.

Hon, Eva-Stina Byggmästar, använder ord som hade kunnat vara slitna - men som här får ny laddning, ny betydelse. Lunchen mättar magen, hjärtat blir varmt.

Inom mig växer oron -
jag är rastlös, men gruset under mig
är varmt, värms upp
av den heta elden i jordens inre.
Ljuset nalkas och oron stiger -
så är den här, den bländande cirkeln.
Jag kallar det oro -
intre frid,
kallar det början -
inte slutet.

Här har jag min påskläsning. Åt sidan kanske de tre påbörjade romanerna läggs. För detta är texter jag vill läsa in under huden. Och det ÄR påskläsning tänker jag när jag läser

Träd som korsfästs i sitt eget hjärta,
vaknar återuppstånden.


Men nu är jag faktiskt på jobbet. En snutt ur Men hur små poeter finns det egentligen avslutar lunchens inlägg

Talar böckerna,
dikterna med varann eller vad
är det för mummel i biblioteken -

men se där, kunnig personal hittar i skrymslen,
underbara bortglömda poeter redan, halvt om
halvt osynlighetsförvandlade, (det är då alls)
inget problem man tar dem vid handen och
de blir sig själva igen, så får de färg

Nu ska jag återgå till att leta skatter i skrymslen, vara kunnig personal.

5 kommentarer:

  1. Takk for at du deler gullkorna du kjem over med oss andre. Eg har notert Byggmäster til seinare lesing, for dette var flott!

    SvaraRadera
  2. Väldigt fina dikter- jag tyckte speciellt om dikt nr 2... om bortglömda poeter och bibliotek- Jag har noterat Byggmästar på min "läsa-lista". Tack Hermia!

    SvaraRadera
  3. Jag föll för den fantastiska titeln, men har inte hunnit läsa boken än. Efter dina smakprov blir jag bara ännu mer intresserad! Tack för det.

    SvaraRadera
  4. Man läser ju på tok för lite poesi, och definitivt för lite samtida poesi. Har absolut ingen koll på vad somges ut och vad som finns så tack föratt du delar med dig! Tyckte också speciellt om dikt nummer två.. ska nog kolla in om den här titeln finns på ett bibliotek nära mig..

    SvaraRadera
  5. bloggar som era inspirerar mig, därför är jag glad att kunna göra detsamma.

    Språket är verkligen fantastiskt, jag har dock inte kommit längre än till Den harhjärtade. Smakar på orden, noterar rader för mig själv. Läser om läser om läser om. Det är djupsinnigt och enkelt men inte förenklat! Precis som Bokomaten läser jag alldeles för lite poesi - så det är extra roligt hitta någon som så bra faller mig i smaken!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!