onsdag 29 april 2009

Hjälp med citat!

När jag läser Ensamhetens vin kommer jag att tänka på ett citat som är något slags inledande ord till en annan roman jag läst. Jag tror först att det är till någon del i Cora Sandels Alberte-trilogi men när jag tittar efter där finner jag det inte (om jag nu inte letat dåligt).

Det är en vers ur en dikt av Björnstjerne Björnson - hittar den äntligen på nätet. Ur dikten OVER DE HØJE FJÆLDE orden

Ud, vil jeg! ud! - o, så langt, langt, langt
over de høje fjælde!

men vilken är romanen de inleder?

5 kommentarer:

  1. Arne, heter den. Men enligt vad jag kan se i min gamla utgåva så inleder de inte romanen, utan återfinns ett par sidor ut i kapitel 14.

    SvaraRadera
  2. Åh! Tack! Då finns den där någonstans i alla fall....

    SvaraRadera
  3. Fast det är lite konstigt, jag har en pockeutgåva som både saknar kapitelnr och tror jag, efter bläddrande fram och tillbaka, även citatet. Jag vet jag inte har läst den här utgåvan utan köpte den senare för att böckerna var så bra. Det närmaste citatet jag kommer i det borde vara kap 14 är: "Bort härifrån, ut i världen! Bortom detta utplånas alla konturer." Ska undersöka vidare på jobbet nästa vecka...

    SvaraRadera
  4. Mystiskt. Fast intressant det där att jämföra olika utgåvor och språkversioner. (Och trevligt att kunna återgälda för en gångs skull.)

    Orden "Ut, vil jeg! ut!" osv. in inleder förresten inte heller den dikt de återfinns i. De kommer först i 7:e versen, av 8.

    Dikten finns i sin helhet här: http://www.ugle.dk/undrer_mig_paa.html

    SvaraRadera
  5. Haha tack för att du ställer upp!
    Jo, jag kunde också konstatera att dikten inte inleds med orden. Hittade den först i engelsk version, not so nice kanske:

    Out will I! Out!--Oh, so far, far, far,
    Over the lofty mountains!
    Here is this cramping, confining bar,
    Baffling my thoughts, that so buoyant are;--
    Lord! Let me try the scaling,
    Suffer no final failing!


    http://www.poemhunter.com/poem/over-the-lofty-mountains/

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!