onsdag 8 april 2009

Immortal letter

När den älskade maken är på resande fot är jag plötsligt för trött för att läsa. Istället ser jag några avsnitt ur skokartongen av Sex and the City. Dessa damer har, förutom att de lever ett liv ett månvarv från mitt eget, alltid varit äldre än jag. Nu inser jag att Charlotte är 34. Alltså som jag snart ska bli. Hur gick det till?

Istället för att läsa eller göra något annat uppbyggligt hänger jag i NY-natten. Inser förutom min ålder att filmen om tjejerna faktiskt fick mig att köpa en bok. En bok som i sin utformning inte fanns på riktigt men som Carrie läste högt ur för Mr Big. Sedan blev det en bok också utanför filmvärlden, Love Letters of Great Men, en bok jag alltså har. Här ett kärleksbrev från Beethoven till hans "Immortal Love":

Good morning, on July 7
Though still in bed, my thoughts go out to you, my Immortal
Beloved, now and then joyfully, then sadly, waiting to learn
whether or not fate will hear us -
I can live only wholly with you or not at all -
Yes, I am resolved to wander so long away from you until I
can fly to your arms and say that I am really at home with you,
and can send my soul enwrapped in you into the land of spirits -
Yes, unhappily it must be so -
You will be the more contained since you know my fidelity to
you. No one else can ever possess my heart - never - never -
Oh God, why must one be parted from one whom one so loves.

And yet my life in V is now a wretched life -
Your love makes me at once the happiest and the unhappiest
of men -
At my age I need a steady, quiet life - can that be so in our
connection?
My angel, I have just been told that the mailcoach goes every
day - therefore I must close at once so that you may receive the
letter at once -
Be calm, only by a calm consideration of our existence can we
achieve our purpose to live together -
Be calm - love me - today - yesterday - what tearful longings
for you - you - you - my life - my all - farewell.
Oh continue to love me - never misjudge the most faithful
heart of your beloved.
ever thine
ever mine
ever ours

Han använder många ord Beethoven, men de sex sista säger allt. De blir också en hälsning från mig till dig, käre make.

2 kommentarer:

  1. Jagg tycker det är roligt att efterfrågan på den här boken blev så stor efter filmen (folk gick ju in och frågade efter den i bokhandlar överallt) att de producerade en. Det ÄR ju en fantastiskt bra idé. Att samla passionerade och kärleksfulla ömhetsförklaringar och tänka på att kärleken verkligen är evig. För flera hundra år sedan upplevde både kända och okända människor äventyr och led stora kval när de inte fick vara tillsammans.:)

    SvaraRadera
  2. Ja, visst var det häftigt hur boken blev till! Det du skriver är verkligen fascinerande - om den eviga kärleken.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!