lördag 4 april 2009

Zuckerman fri

Zuckerman fri är Philip Roths andra bok med författaren Nathan Zuckerman i huvudrollen. I den förra boken var Nathan alldeles i början av sin författarkarriär. Nu har han kommit i medelåldern och har tre äktenskap samt flera boksuccéer bakom sig. Nathan har blivit "kändis" och är en riktig inneförfattare. Den senaste romanen har dock vållat en del uppståndelse - både på det privata och proffsiga planet. I romanens början söks Nathan upp eller snarare förföljs av en man som en gång gjort sig känd för sin kunskap i en tv-frågesport. Nu är den avdankade framgångssagan bitter och förvirrad. I sina träffar med Nathan hotar han att kidnappa dennes mor. Nathan tar hoten på allvar men det drama som drabbar familjen är inte en kidnappning utan att Nathans pappa dör. Att familjen undanhållit Nathan vad de egentligen tycker om hans författarskap blir nu tydligt för honom.

Om den här historien tyckte jag "så där". Den känns mycket segare än den första delen, den har inte samma spänst i språket. Denna är berättad i tredje person vilket skapar en distans till Nathan som inte fanns i första delen. Roth återkommer till vissa teman, det handlar om der judiska arvet. Annars tycker jag romanen känns ungefär lika vag som Nathan själv - han verkar inte riktigt veta vart han är på väg eller vem han är. Eller snarare han tror sig veta men hans bild av sig själv stämmer inte med hur omvärlden uppfattar honom. Att han har en personlighet som jag inte riktigt tycker om kanske bidrar till att jag inte tjusas av just den här romanen. Kanske är jag ännu inte ett hängivet fan av Roth? Jag tror nästa roman jag läser av honom kommer att bli någon han skrivit på senare år. Något som jag tror bättre fångar in tidsandan och the american way of living.

Nu vill jag läsa Kärlek av Toni Morrison.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!