söndag 30 augusti 2009

Mamah - Signe - Ellen

Bredvid mig i soffan ligger två tidningar som jag verkligen vill läsa, i datorn stör Facebook som jag precis gått med i, i mitt huvud, trött efter dagens arbetspass, snurrar tankar om Signe, Mamah och Ellen. Kvinnorna som blev mina vänner.

Ellen mötte de båda andra, men de förenas av så mycket annat. De bryter ny mark för kvinnan och ser den lilla människan, hon som inte är lika välbeställd. Alla tre sätter också, med varierande resultat, sin egen lycka främst. De har något slags tilltro till att vara värd det bästa, vara värd kärleken även om det betyder ett liv åtskild från sina barn så som händer för Mamah. Under någon tid lever de i en relation till gifta män. Ellen dock utan att verkligen få sin man.

Under en ganska lång period läste jag så gott som bara kvinnliga författare - mest svenska och andra nordiska. En förskjutning har skett på senare år och läsningen har vidgats, breddats, på gott och ont. Att läsa dessa böcker kändes som att komma hem och kliva in i en varm famn. Jag tänker på dessa kvinnor. Skulle vilja ha de tre böckerna framför mig på bordet för att klappa lite på dem.

2 kommentarer:

  1. Jag läser just nu boken om Signe.

    SvaraRadera
  2. Hoppas du gillar den, Marita! Jag blev verkligen berörd av berättelsen om henne.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!