söndag 6 september 2009

Biblioteksrelaterat - Kulturens hus

Att vistas i Luleå utan att besöka Kulturens hus och dess bibliotek skulle ha känts något underligt. Så en del av lördagen traskar vi runt bland böcker och datorer i huset som invigdes i januari 2007. Det är vackert inrett i ljusa träslag, björk och ek blandat. Fina nya hyllor med gott om plats. Jag spanar runt lite, intresserad av att plocka med idéer hem.
Det är mycket luft och rymd i biblioteket. Eftersom det är en dag där många olika aktiviteter pågår i huset antar jag att det är lite mer ljudligt än vanligt. Det är en trivsam plats att strosa runt i.
Öppna magasin har vi inte i Gävle. I Luleå finns rullhyllorna på varje våningsplan - för fack- och skönlitteratur. Texten gillar jag! Enkel och tydlig som den är.
En trevlig hörna för Daisyböcker/talböcker finns det här. Tydlig skyltning men böckerna i sig ser lika anonyma ut som hemma. Hur ser bibliotekets informationsdiskar ut då? Den här finns på ett av våningsplanen:Inte heller i Luleå har man hittat något särskilt kreativt sätt för att arbeta med referensfrågor, det är hit till disken vid trappan man vänder sig. Så uppfattar i alla fall jag det. Inte helt olikt hur det ser ut på mitt bibliotek. Bibliotekarien är för tillfället ute bland hyllorna och hjälper någon besökare. Datorsladdar verkar vara ett evigt trasslande problem.
Tidskriftsavdelningen är välfylld och inbjudande placerad vid stora fönster med utsikt mot älven. Här finns sköna fåtöljer att drömma sig bort i för en stund.
På flygplatsen ser vi både Jaques Werup och Ludvig Rasmusson som vi missade under lördagens kulturnatt. Men så var vi också trötta efter de senaste dagarnas upplevelser och efter den goda italienska maten.

8 kommentarer:

  1. Det ser riktigt fint och inbjudande ut! Det måste ha varit inspirerande att besöka Kulturens hus.

    SvaraRadera
  2. Ja det var roligt att vara där! Har tyvärr ingen exteriörbild men huset är snyggt även från utsidan...

    SvaraRadera
  3. Det ser fantastiskt ut, med flera våningar och öppna magasin... Mycket inbjudande och luftigt. Men männsikor var det inte många, går Luleborna inte dit? Kanske du medvetet försökt undvika att fota okända?

    SvaraRadera
  4. Snowflake - det var människor lite här och där fast ganska lugnt. Kanske drogs de till andra aktiviteter den här lördagen då det var mycket på gång i stan. Fast som du skriver undvek jag faktiskt att fota besökarna. Ville inte göra någon grej av att vara bibliotekarie på besök etc...

    SvaraRadera
  5. Synd att jag inte visste att du var i stan förrän efter du farit - jag hade ju besök av Dieva på Dievas liv och äventyr samma vecka och vi gick också till Kulturens hus, förstås, så att hon fick se biblioteket.

    Visst är det himla fint? Det enda besvärliga är att skönlitteraturen är högst upp, det är där jag är oftast men jag gillar inte att gå i trappor. =/

    Bibliotekarierna är väldigt trevliga också, jag gjorde min praktik där så jag vet. =)

    SvaraRadera
  6. Martina - ja, just det du är ju i Luleå! Jag hade inte varit där tidigare men gillade staden jättemycket! Fint med vattnet runt om och en fin promenadväg längs med det.

    Biblioteket var härligt, men jag förvånades faktiskt av att skönlitt var placerad högst upp. Fast det var förstås lugnt och fint däruppe..

    SvaraRadera
  7. Ja, det kanske är därför skönlitt är högst upp - så att det blir tystare, eftersom det är sån öppen planlösning? Har inte tänkt på det.

    Luleå är fint, synd bara att de håller på att bygga om Storgatan just nu så att all grönska plockats bort och det inte finns några uteserveringar.

    SvaraRadera
  8. Innan vi åkte såg jag fram emot att titta lite i affärer vilket inte varit så trevligt i Gävle den senaste tiden eftersom hela torget (som gallerior, butiker etc ligger vid) och närliggande gator är uppgrävda.. så var det likadant uppe hos dig om än faktiskt inte lika hemskt som här. ;-)

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!