lördag 30 oktober 2010

Poesiprovning

Efter dagens dos av Spanarna, funderar på hur länge jag lyssnat och inser det nog är sedan de var en del av Metropol då i P3, är det dags för Boklördag. Först tidningen sedan en egen lässtund.

Fastnar för "Snälla poesiskolan" av Anna Hallberg. Del ett om vad dikten handlar om

"Låt oss säga att du har en dikt framför dig. Det känns ovant. Bry dig inte om det. Dikten är där och den finns, strunta i vad den handlar om, starta istället med enkla motsatspar: 'Jaha, den här dikten, är den lång eller kort? Smal eller tjock? Rolig eller tråkig? Spattig eller seg? (...)"

Stycket ovan får mig att tänka på en vinprovning, den första och enda jag varit på. Smaken bestämdes efter motsatspar. Där de egna smaklökarna styrde uppfattningen. I vinets värld upplevde jag ett rätt och ett fel i hur drycken skulle uppfattas. I poesins värld råder en större frihet. Åtminstone tycker jag friheten förmedlas av Anna Hallberg som på ett inbjudande sätt lyfter fram verktyg för att som hon skriver "interagera" med poesin. En nybörjarkurs i poesi som inte fördummar läsaren utan inspirerar till närläsning. Jag gör som förr i tiden: klipper ur med sax och sparar.

1 kommentar:

  1. Jättejättebra tankar! Vissa dikter kan vara svåra att närma sig, bra att ha en konkret början innan man börjar ta på de mer abstrakta delarna.:)

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!