torsdag 14 oktober 2010

Säffle på bokkartan

Var det någon mer än jag som såg Kulturnyheterna på Svt igår? Och tänkte att Säffle blir ett framtida utfkyktsmål? Lite har jag tappat tron på bokhandelns förmåga att inspirera och bjuda på läsmiljöer, men så berättas det om en ung man som gått sin alldeles egen väg och öppnat bokhandel/kafé i den värmländska staden. De bilder som visades från butiken Röda rummet gav löfte om en plats med mycket själ och med ett innehåll av internationell prägel tillägnat litteraturälskaren/kännaren. Där skulle jag gärna slå mig ned en stund, bläddra i en bok och dricka en kopp te (eller kaffe som sketchen säger). Här finns inslaget just nu.

7 kommentarer:

  1. Det är ju skojigt att Säffle kommer på kartan och av en så bra anledning dessutom :-)

    SvaraRadera
  2. Vi har flera bok-kaféer här i Sarajevo. Människor åtnjuter att dricka te och att prata omgiven av böcker, men att se någon läsa något - det är sällsynt :(

    I remember having read one song posted on your blog long time ago, I can't remember when, nor who's poem was it - I remember it had something to do with drinking tea, cat sitting in her lap... a woman wrote it.. :S
    Kan du hjälpa mig?

    SvaraRadera
  3. åh, tänk om den funnits när jag var i Säffle när jag var där o tog körkort

    SvaraRadera
  4. Visst verkar det trevligt!

    North - det låter fint att ni har bokkaféer i Sarajevo! I Stockholm och andra större svenska städer finns de förstås, men inte i några större mängder...

    Undrar vilken dikt du menar... Jag hittar detta. Men där finns ingen katt.

    http://hermiasay.blogspot.com/2009/01/gstbloggare-agnes-von-krusenstjerna.html

    Tänker på en annan också, av Edith Södergran. Fast den har jag inte bloggat om. Där finns en katt men ingen bok :-)

    En önskan
    Av hela vår soliga värld
    önskar jag blott en trädgårdssoffa
    där en katt solar sig...
    Där skulle jag sitta
    med ett brev i barmen,
    ett enda litet brev.
    Så ser min dröm ut...

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset, får ta mig en tur till Säffle en dag då :-)

    SvaraRadera
  6. Lyran - tänkte väl den skulle locka dig!

    SvaraRadera
  7. Nej, det är inte den jag söker. Men tack ändå...
    I guess I've read it on someone else's blog, yet I don't know who's. I could've sworn it was yours. I remember commenting how I wish I can read it in swedish... :/
    But, no worries, don't want to bother you with this anymore.. I'll track it eventualy.
    Hej då :)

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!