torsdag 9 december 2010

"Du är bara en docka"

Jag trodde att jag skulle komma att uppleva många olika saker genom Karl Ove Knausgårds Min kamp. Och det har jag också gjort. Känt sorg, oro, ångest och ibland glädje. Glädje också över att texten är så bra. Min kamp läser jag som vore den en roman, jag tänker inte under läsningens gång på att det är sin egen historia författaren berättar. Det känns inte så väsentligt. Det här är ett skarpt, tätt litterärt verk. Oavsett dess bakgrund. Kanske för att jag också inte har så mycket till övers för jag-berättelserna, ego-historierna. Vill inte se detta som ännu en sådan. Snarare som ännu ett exempel på riktigt bra norsk litterär konst. Det är nu ett 40-tal sidor kvar av boken, läsningen har blivit utdragen.

Vad jag inte trodde jag skulle göra under läsningen av Min kamp var att skratta. Spontant, direkt och oväntat. Men det gör jag.

Scenen är den att den vuxne Knausgård berättar om sitt liv som sömngångare, en sådan som gör en del udda saker.

"När jag skulle övernatta med andra än henne [flickvännen] brukade jag varna dem i förväg, ifall något skulle hända, och på en resa med en kamrat som hette Tore, två år tidigare, vi hade hyrt en så kallad författarlägenhet på en stor herrgård utanför Kristiansand för att skriva ett filmmanus, var det den åtgärden som räddade situationen, för vi sov i samma rum och mitt i natten hade jag stigit upp och gått fram till honom, ryckt av honom täcket, gripit tag i hans anklar och sagt till honom, som skräckslagen stirrade på mig, du är bara en docka."

I en enda lång mening, utan avbrott. Stackars Tore.

Nu tror jag inte det var meningen att läsaren skulle reagera som jag. Romanen är ju starkt gripande, snyggt genomförd. Också. Människolivet är djupt och innehållsrikt det som blottas här är en bråkdel. Även om det känns som ett komplett verk. En hel historia om dåtid och nutid. Det räcker. Men jag vill ha mer. Och det kommer!

6 kommentarer:

  1. Så nå har du også lest Knausgård, og jeg har fremdeles ikke åpnet boka.....god omtale - fikk litt lyst til å lese den kjente jeg! Og jeg har ikke hatt lyst til å lese den....hmmm, altså MEGET god omtale!

    SvaraRadera
  2. Och jag som inte ens läst ut den :-)

    SvaraRadera
  3. Knausgård er virkelig ikke overvurdert! 'Min kamp 1' fikk meg til både å gråte og le! Dessuten foregår den i hjembmin, og det var ganske morsomt.

    SvaraRadera
  4. Jag har bara precis börjat på del ett- och det kommer förmodligen att ta sin tid att läsa klart- men jag ser fram emot läsningen! Dina ord om boken är mycket inspirerande.

    SvaraRadera
  5. Åh vad härligt att du gillade Knausgård lika mycket som jag gjorde! Jag kände mig väldigt indragen i hans berättelse under hela läsningen- och känner också att jag vill ha och veta mer, så fort som bara möjligt. Väntar ivrigt på fortsättningen, och hoppas att den kommer fort på svenska...För det här är riktigt bra, riktigt inträngande och engagerande. Måtte vi inte få vänta så länge på resterande delar!

    SvaraRadera
  6. Jag håller med - han är inte överskattad på ngt sätt! Det är ju så här bra!

    I min hög hemma ligger nu också Tid för allt, den andra som är översatt. Helt annat tema men törs jag hoppas på lika bra?

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!