måndag 21 februari 2011

En märklig polsk författare

Ett fyrverkeri av ord
"I juli for min far för att dricka brunn och lät mig och min mor och äldre bror bli ett rov för de glödvita och tryckande sommardagarna. Omtöcknade av ljuset bläddrade vi i lovdagarnas väldiga lunta, där varje blad glödde av solsken och doftade bedövande sött av gyllne pärons fruktkött."
ligger fjärrlånade bredvid mig. Det är den polske* författaren Bruno Schulz (1892-1942) som talar genom Kanelbutikerna från 1934. Författaren levde då Europa såg annorlunda ut och mörka makter härjade. Han sköts till döds av nazisterna på öppen gata. På omslagstexten beskrivs han som en av Polens "märkligaste" författare.
Bruno Schulz. Namnet dyker upp här och där just nu - till exempel genom Nicole Krauss som tipsar om honom i Vi läser och genom Jonathan Safran Foer som skriver om. Och Ingrids boktankar uppmärksammar Schulz i ett läsinspirerande inlägg. Av Steve Sem-Sandberg finns en essä i tidskriften Glänta 2009:1 som kan vara en bra ingång i författarskapet. Och ja visst, essän finns på nätet! Likaså en artikel i DN. Även On Word Arts bjuder på en inledning.

Bruno Schulz var kanske i sina egna ögon främst teckningslärare eller tecknare. Flera av hans bilder finns att se, bara genom en enkel googling på hans namn. Jag upphör inte att fascineras av hur åtkomlig omvärlden är. Jag vågar nog hoppas på att även Schulz kommer att fascinera mig.

*Staden han kom ifrån, Drohobycz en gång en del av Galicien, ligger visst numera i Ukraina.

10 kommentarer:

  1. Mycket intressant! Och Galicien "dyker upp här och där", som "hemland" för författare. Joseph Roth tex. Känns ändå som en helvit fläck på min Europa-karta! JanB

    SvaraRadera
  2. Så spännande det låter! Måste verkligen kolla upp denna författare!
    mvh ewa

    SvaraRadera
  3. Galizien är en hel verklighet för sig själv har jag upptäckt- det är oerhört spännande att läsa de här författarna (Bruno Schultz är en av dem). Daniel Hjorth har skrivit en del om Galizien och författarna där i sina essäsamlingar.

    SvaraRadera
  4. Ja, visst är det spännande! Ett nytt land målas upp på kartan..

    SvaraRadera
  5. Han står på min läslista, men jag har inte sökt upp något av honom än. Jag hade heller inte läst något han skrivit än, så tack för citatet - det var ännu bättre än jag tänkt mig!

    SvaraRadera
  6. Det kommer han säkerligen! En underlig figur från början till slut.

    (Citerade en oslagbar inledning för en tid sedan: http://onwordarts.blogspot.com/2010/05/dessa-litterara-inledningar-som-far-en.html)

    SvaraRadera
  7. Hörde ett långt radioinslag om honom på hemväg idag, han verkar mycket spännande. De hade bl annat intervjuat en fd tecknings och slöjdelev som numer var 88 år och lever i Ukarina. Han hade intressanta minnen om sin lärare.

    SvaraRadera
  8. Joanna - stort tack för tips! Ska genast lyssna!

    SvaraRadera
  9. Här
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3050&artikel=4357568

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!