lördag 19 mars 2011

Lördag morgon

kl. 8.12 - den igår påbörjade boken plockas upp från golvet bredvid sängen. Och vips så är jag i Paris! Det är Slas (Stig Claesson) som i Efter oss syndafloden guidar mig genom sitt liv där på 50-talet. Han minns på ett ungefär lika vanskligt sätt som Torgny Lindgren. Vet vad som hänt, men inte riktigt när. Det är öl på barer, missförstånd, skapande och udda möten. Name-dropping på ett charmigt vis och överhuvudtaget underfundigt skrivet och ett nödvändigt avbrott i den tyngre traven.
kl. 9 ungefär anländer till sängen te och tidningar. Boken får ge vika för DN:s boklördag. De senaste lördagarna har den glatt överraskat mig genom sitt allt fylligare innehåll. Idag bl a Gabriella Håkansson (påminns samtidigt om att jag någon gång ska läsa hennes Fallet Sandemann) om fotnoter i skönlitteraturen, och den funktion de fyller - den är "lek fast på blodigt allvar". Två av fotnotsromanerna har jag läst, den ena, Pessls, med mindre behållning, den andra, Diaz, med skarpt gillande. Och så skriver Ryu Murakami direkt från Tokyo och så finns där en intervju med Niels Henrik Dahls vars nya Herre jag vill läsa. Mycket poesi på gång i Stockholm, lite mindre men ändå något på gång även i Gävle i alla fall på biblioteket.

kl. 10 frukost och Spanarna i P1, en vid det här laget mångårig tradition.

En morgon med många ord. Ute väntar solen.


Hjälp Japan. Hjälp Libyen.

1 kommentar:

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!