torsdag 30 juni 2011

"De timmar jag har tillbringat på kaféer är de enda jag kallar levande, bortsett från mitt skrivande"

Kanske kan den här läskigt fläckiga boken vara en bra uppladdning inför semestern, som är en verkligt dryg vecka bort? Fast den väcker kanske drömmar om Paris, och dit ska jag ju inte åka. Henry & June - ur Anaïs Nins ocensurerade dagbok blir mitt första möte med författaren.
Men jag borde ju ha läst henne tidigare. Det borde jag verkligen. Men det är så mycket som man borde ha läst (och alltså finns det väldigt mycket fint kvar att se fram emot).

Har du läst Nin?

6 kommentarer:

  1. Nope! Och visst finns det massor man redan borde ha läst. Och dessutom kommer det ju hela tiden en massa nytt som man vill läsa också. Inte lätt att hinna med. Själv har jag gett mig i kast med Knausgård, som alla andra, och är lyrisk!

    SvaraRadera
  2. Härligt med det lyriska!! Du kommer väl så småningom känna igen lite miljöer också..

    SvaraRadera
  3. Ja, det har jag, men det var ratt lange sedan. Minns att jag gillade hennes sprak!

    SvaraRadera
  4. Jag läste de erotiska novellerna för tjugo år sedan. Spännande för en nyfiken tonåring, förstås, och mer fantasifullt än bara pang-på. Dök inte boken upp häromdagen när jag plockade runt i mina nya bokhyllor? Får titta efter.

    SvaraRadera
  5. Emma, håller med dig om språket! Ett fint följande av tankebanor.

    Jenny B, grattis till nya hyllor och kul hon dök upp där, Nin. Och det är väl så jag tänkt på hennes noveller - att man lite kittlad läser dem som ung. Men jag tror jag ska ge mig på dem nu istället :)

    SvaraRadera
  6. Jag läste (liksom Jenny, haha) en massa Nin i 19-20-årsåldern. Inte riktigt 20 år sen vill jag dock påpeka (om man inte avrundar lite uppåt, och det gör man ju inte vid min ålder).

    Har sedan genom åren köpt på mig en del (som jag tidigare lånat på biblioteket) av henne antikvariskt. Jag tycker att hennes erotiska noveller lite orättvist har betonats på bekostnad av övriga böcker. Jag uppfattar att hon liksom räknas mindre, därför att hon även skrev erotik. Synd. Kan tänka mig omläsning, fast inte riktigt nu.

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!