lördag 11 juni 2011

Männen i Hermias liv

Det där med läslistor. Det är ju inte min grej, egentligen, det har jag redan konstaterat. Men några namn surrar nu oartikulerat i huvudet, lockar till läsning. Eyvind Johnson, Marcel Proust och så Hjalmar Bergman som efter Flickan i frack nästan glidit förbi de andra. Det skulle vara fint återknyta lite till Örebro/Wadköping också eftersom jag nätledes har studerat där under våren. I Örebro har jag nog annars bara bytt tåg.

I hemmahyllan hittar jag den här
Det gläder mig, för den lockar mer till omläsning än boken jag trodde att jag hade, Markurells i Wadköping. Hägrar gör också några som jag inte läst tidigare Hans nåds testamente, Lotten Brenners ferier och Swedenhielms. Lite nyfiken är jag också på Johan och Helen. Jag stannar där, innan jag börjar räkna upp vad mer jag vill läsa om. Bergmans sätt att skriva, och att han låter delar av persongalleriet återkomma lockar väldigt just nu.

Oavsett vad det blir så verkar det bli männens sommar.

5 kommentarer:

  1. Att läsa Hjalmar Bergmans romaner är som att vistas i ett mångstämmigt rum.

    Så här skriver min Umeåkollega Elisabeth Hästbacka, författare till avhandlingen "Det mångstämmiga rummet. Hjalmar Bergmans romankonst 1913- 1918".:

    - Vad det handlar om i den dialogiska romanen är att författarens relation till gestalterna baseras på en samtidig distans till och en grundläggande RESPEKT för integriteten hos den som skildras. Därför blir det oviktigt om romangestalterna skildras utifrån eller inifrån, om skildringen är scenisk eller beskrivande. Poängen är att Hjalmar Bergman och andra dialogiska författare går in med sin egen erfarenhet och låter sig provoceras, ställer sig i dialog med romangestalterna.

    En VÄLDIGT intressant avhandlig för den som tycker om att läsa Hjalmar B.s romaner. (Och är aldrig så litet intreseread av Bachtin.)

    En Hj B-roman som jag tyckte om som tonåring och inte har läst sedan dess är "Jonas och Helen". Har du läst den? Undrar om jag tycker om den också idag....


    lena k e

    SvaraRadera
  2. Tack Lena för allt du delar med dig av! Önskar så att jag hade energi också för att läsa in mig mer på författarskapen, det berikar läsningen! Just nu är det bloggen och kommentarerna här som är mitt miniuniversitet. Jag ska komma ihåg att återkomma till din kommentar och din kollega när jag kommit vidare i Bergman. För det blir en vidare färd där, det måste det bli. Men du förstår splittringen mellan dessa herrar?

    Jonas o Helen har jag inte läst men har lokaliserat den till bibliotekets magasin. Kanske dags för Bergman att få samma skjuts som t ex Krusenstjerna med fina nytutgåvor?

    SvaraRadera
  3. JA, jag hoppas också på vackra nyutgåvor med spännande efterord av bra skribenter. Min (och många andras) favorit-Hjalmar-Bergman är romanen "Chefen fru Ingeborg", men jag älskar också "Clownen Jack".

    Hoppas att det snart kommer en repris på den fina tv.upsättningen av "Chefen fru Ingeborg".

    lena k e

    SvaraRadera
  4. När jag pluggade i Örebro skrev jag en erbarmlig uppsats på den fantastiska Vi bookar, krokar och rothar. Katter och råttor att upptäcka överallt. Bergmans bästa, lätt. Rekommenderas, tyvärr inte uppsatsen./Marcus

    SvaraRadera
  5. Marcus - Haha, tack för rekommendation och varning. Fast jag blir (förstås) mer än nyfiken på uppsatsen :)

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!