tisdag 18 oktober 2011

Universum under lupp

Så passar jag på att bekanta mig med en av de andra Augustprisnominerade - Sören Bondeson. Hans diktcykel En kubikmeter jord blir mer än något att bara bläddra i; den får följa med hem. Här finns en Gud, universum, myllan och de minsta djuren sida vid sida, i samma dikt. Den brukade jorden i Tomas Bannerheds Korparna finns här i ett annat perspektiv. "Blekjord", "Rostjord", "Mull" - rubriker hos poeten.

Två dikter invid varandra fastnar jag för helt direkt. Dessa:

Vesper
"I en avkrok någonstans i universum,
letar man efter en förnimmelse som ryms
inom ett vetenskapligt tankesystem.

Här utbreder sig svampmycel
till en väv som använder sig själv
som näringskälla.

Att komma långväga är inte så lätt,
när det handlar om att insupa ordning och kaos
i ett namnlöst damm.

Just nu står jag i alla fall och glor
nära ett område bakom tankarna
och ser svampar kommunicera genom slem."

Och

Completorium
"Någonstans finns gränsen att begripa
vad som är ett jag
och vad som är organiska molekyler.

Förklaringen förstör ingenting.
Vi har det vi har,
vårt tänkande upprätthålls
av kol, syre, väte, kväve och fosfor.

Finliret kan vara nåd,
ett inneröra hos Gud."

1 kommentar:

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!