måndag 9 januari 2012

Klassisk nyttårsläsning

Så här 1/3 in i Anna Karenina erinrar jag mig de senaste årens nyttårsläsning.

2010 inleddes även det bakåtblickande med Simone de Beauvoirs Den inbjudna. Sedan följde omläsning av Michail Bulgakovs mästerverk Mästaren och Margarita och därpå lästes med stort nöje Buddenbrooks av Thomas Mann. Tänk om varje nytt år bjöd på så mycket lästid.
2011 gav jag mig i kast med första delen av Marcel Prousts På spaning efter den tid som flytt men innan dess inledde jag året med att läsa ut Leo Tolstojs Krig och fred, som jag inte skrev så värst mycket om.
Det tycks ha blivit en vana att inleda åren i klassiskt sällskap. Åren inleds med litteratur som jag, i vissa fall, längtat länge efter att få tid läsa - ungefär på samma sätt som under sommarsemestern. Det är litteratur valda utanför det samtida flödet som finns omkring mig på biblioteket, det är val gjorda rätt från hjärtat och det är eskapism på allra bästa sätt. Att få sjunka in i dessa texter, med deras utarbetade språk, intressanta persongallerier och välkomponerade berättelser ger vila, ro och energi till det som är här och nu.

5 kommentarer:

  1. Det är verkligen ett bra sätt att inleda ett nytt år på. Jag hade också Buddenbrooks som "inledningsläsning" för något år sedan. I år har det blivit lite mera blandat men jag håller mig ju ändå mestadels till det gamla....

    SvaraRadera
  2. Ja, Buddenbrooks - det var så spännande när vi nästan följdes åt genom den.. Och dina utflykter i den äldre littraturen är alltid lika intressanta att följa, så många författare som återuppväcks genom dig!

    SvaraRadera
  3. Både Mästaren och Margarita och Marcel Proust har jag tänkt att läsa under våren:) Visst är det härligt med mycket lästid, men från och med idag är det andra bullar.

    SvaraRadera
  4. Nattens bibliotek - lyckans ost :)

    SvaraRadera
  5. Och där var den där fina koppen igen!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!