tisdag 14 februari 2012

Bok & matiné

Hjärtdagen till ära har jag tagit ledigt från studierna för att bland annat ägna mig åt en bok som jag hittat till via Snowflakes in rain. I bloggen fanns för ett tag sedan nämligen en länk till en sida där man kan söka bland bästsäljarlistor från New York Times för specifika dagar, t ex sin födelsedag. Författaren som låg överst på den skönlitterära listan en tidig vecka i september 1975 när jag först tittade ut i världen väckte min nyfikenhet. Därför läser jag  nu
Ragtime (1975) av E.L. Doctorow som i ett rasande tempo skildrar New York vid, just nu, 1900-talets början. Jo, men det här kan bli riktigt bra. Författaren är, läser jag, 81 år nu. Har du kanske läst Ragtime eller något annat av honom?

Efter en stunds ytterligare läsning väntar en sak jag verkligen planerat att göra under de månader jag är tjänstledig - att se några av de svenska matinéfilmer som Svt visar. Idag är det passande nog den här
Hoppas du också har en fin alla hjärtans dag, ensam eller i sällskap.

5 kommentarer:

  1. Jo minsann, den har jag läst- för länge sedan.... Mycket populär var den på sin tid och den sålde nog som smör i solsken. Jag minns att jag tyckte om den. Den förgyllde säkert min tågpendling mellan Malmö och Lund. :-)

    SvaraRadera
  2. Just det, den länken har jag glömt men kollade en gång in min födelsetid och blev inte alls lockad. Kul idé om läsningar annars.

    SvaraRadera
  3. Ragtime är en underbar bok. Jag tyckte även om filmatiseringen.

    SvaraRadera
  4. Det är inte många kapitel kvar nu - och ja, det är riktigt riktigt bra!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!