söndag 10 juni 2012

Gott norskt!

De anlagda bränder som rasade vid tiden för berättarens allra yngsta barndom har blivit en del av hans minne, en del av lilla norska Finslands kollektiva minne. Det var en tid som kändes overklig för alla de som var nära och i värsta fall blev direkt berörda, och en nyhet bland andra i nationell media. I Innan jag brinner korsar Gaute Heisvoll dåtidens bränder med sitt direkta nu och sin upptäcktsfärd i brev, dagböcker och samtal, och i sin egen personliga historia. Varför blir livet så som det blir? Varför gör vi de val vi gör? Och varför tände en ung man eld på husen i byn?

Se där, ännu en norsk stark och ung författare som får mig att återigen beundra grannlandets pågående litterära skatt... Heivoll gästar bokmässan i Göteborg. Kanske, kanske kan jag lämna Gävleborgs fina gröna monter en stund?

4 kommentarer:

  1. Då går vi tillsammans, jag var imponerad av Heivolls roman!

    SvaraRadera
  2. Heivolls bok var en av förra årets höjdpunkter och jag skulle så gärna besöka bokmässan och lyssna på honom!

    SvaraRadera
  3. Åh, denne boken er helt fantastisk i all sin enkelthet! Det ser ut som om svensker og nordmenn har ganske lik smak når det kommer til (god) litteratur:)

    SvaraRadera
  4. Heivolls bok var riktigt riktigt bra! Jag tror som du Bokofilia att smaken inte skiljer sig så mycket åt. Men jag tycker Norge har mer intressanta författare till (god) litteratur!

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!