onsdag 30 januari 2013

Kulturtoppen! Januari

Sedan i somras har jag lånat och modifierat en idé från Arbetarbladet som varje fredag summerar fem kulturella topphändelser. Jag gör samma sak, fast månadsvis. Jag är enväldig men inte opåverkbar jury.

Kulturtoppen - januari 2013

1. (Ny) GIFF. Nej, det är inte en idrottsförening i Gävle det är Göteborg International Film Festival som gav mig och maken så många fina filmupplevelser i slutet av månaden.
2. (Ny) LEV. Ett konstverk utbrett i gångtunneln vid Umeå station - allt kreerat utifrån Sara Lidmans ordskatt.

3. (Ny) Vi kom över havet. I vi-form berättas på få sidor något av det starkaste jag läst på länge. Julie Otsukas verk har hittat in i många läsarhjärtan.
4. (Ny) Kulturtofflorna. Julklappen från lillebror som håller mina lättfrusna fötter varma när jag idkar stillasittande läsning.
5. (Ny) En man utan land. Mitt första men inte sista möte med Kurt Vonnegut. Tänk att det finns så roliga och inspirerande böcker på hylla Gz.

* Hedersomnämnande: Villa Muramaris, kulturskatten utanför Visby som förstördes i en brand.

Tidigare Kulturtoppar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!