fredag 5 april 2013

Legoland?

Om du råkar befinna dig i Stockholm - missa inte utställningen "The Man, the Image & the World" på Fotografiska med verk av Henri Cartier-Bresson

Där ser man bland annat den här kända (nåja, i lite mänskligare form då)
och andra mindre kända. Vilken berest man han var, Cartier-Bresson, levandes mitt i de stora skeendena. Fotografiska har kommit att bli ett av mina favoritmuseer i Sverige - och de har så mycket annat än fotokonst som jag också hoppas få tillfälle att ta del av.

Legobilden är hämtad härifrån och skapad av Mike Stimpson. Han har på ett mycket kreativt sätt iscensatt olika historiska händelser, eller ikoniska bilder som t ex denna klassiker som jag inte vill undanhålla någon:

Nu går jag en sann kulturhelg till mötes (hurra!) som, om frestelsen sitter i, även innehåller ett besök på föräldrarnas vind för att hämta hem barndomens lego...

Önskar alla kulturtanter och -farbröder en riktigt skön helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!