torsdag 29 augusti 2013

Litteratur på agendan

Min kulturplan för hösten är att veckorna ska fyllas med framför allt litteratur, läsarmöten och film. Så i morse for jag tillsammans med kollegorna till grannkommunen för att höra Kristian Lundberg prata i nya satsningen med det fyndiga namnet "Morgonkrock". Jag som kommit halvvägs igenom författarens nya En hemstad utan att få något fäste finner att han tilltalar mig mer i muntlig form. Han har ett budskap, han vill något - förändra världen - med sina texter och han övertygar. Att han dessutom i ett bibliotek, för en publik med flera bibliotekarier, pratar om just bibliotekets betydelse dundrar direkt in i hjärtat. Annars (ungefär) om systemets osynliggörande om människan, om allas rätt att få sin historia sedd och hörd.

Och igår hängde jag vid datorn för att boka biljetter, och till slut efter en mycket lång akademisk kvart fick jag mina biljetter till...
För mig som drömt om Louisianas festival känns detta som ett mycket bra alternativ! Jag satsar på en litterär lördag och har bokat plats för att höra Adichie, Lindström, Cole och förstås Kjaerstad med samtalspartners. Till skillnad från vissa andra evenemang känns priset för festivalpass och enskilda programpunkter överkomligt även om man inte har den allra fetaste plånbok.

Men innan dess är det visst något som kallas Bokmässan...

Vi kanske ses - här eller där.

8 kommentarer:

  1. Härligt! Jag hoppas att vi ses både här och där. Adichie och Cole ska jag också höra. Åker tåg t o r på lördagen.

    SvaraRadera
  2. Ser fram emot att träffas!
    Hade gärna läst Adichie och Cole innan Sthlm, men föredrar att vänta in de svenska översättningarna. Så jag får ha dem att se fram emot efteråt istället...

    SvaraRadera
  3. Yaaay, ett festivalpass! Jag älskar att gå på festivaler med spännande program. Den här festivalen har ju fantastiska artis- jag menar gäster! Men helgen innan skall jag vara på Fantastika 2013, en festival för science fiction och fantasy. Jag är rädd för att min hjärna skall vara överlastad efter den. Men jag har inte bestämt mig än. Det vore ju toppen att träffa bloggvänner!

    SvaraRadera
  4. Kristian Lundberg är en av dom svenska författare/poeter som jag älskar mest. Hans poesi är fär mig något stort att läsa. Men när det sedan kommer till hans romaner så är Yarden den bästa, den är bland det starkaste jag läst. Har faktiskt inte läst hemstad, kanske för att den liknar Yarden, men blir inte bättre än den. Men en stor dröm för mig är att faktiskt se honom.

    SvaraRadera
  5. En kulturplan! Härligt begrepp. Det måste jag också fundera på.

    SvaraRadera
  6. Jenny B - lustigt (kanske fel ord..) att två litteraturfester krockar med varandra... Så roligt det vore om du dyker upp också på Moderna. På lördag är jag där ;)

    Lena: Hoppas Lundberg kommer åt ditt håll i landet. Han säger saker som är viktiga i vår tid.

    Ivana: Då ses vi, om nu inte salen är gigantisk! Ska också höra dem :)

    Mind the book: Tror jag började med kulturplans-grejen förra hösten, inspirerad av allt prat om "regional kulturplan". Min egen är ett lustfyllt uppmanande (eller snarare uppmuntrande) till mig själv! Bra ha ngt att falla tillbaka på när höstmörkret faller :)

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!