måndag 28 april 2014

Kafka Was the Rage

Anatole Broyards minnesteckning från 40-talets New York, Kafka Was the Rage - A Greenwich Village Memoir, beskrivs som en motsvarighet till Hemingways 20-talsnostalgi A Moveable Feast. Och nog finns där likheter. Kriget är över och vilja att återuppfinna sig själv och att skapa nytt är stark.

Broyard är "veteran" efter krigstjänstgöring, han drömmer om ett liv i litteraturens värld och lämnar föräldrarna i Brooklyn för ett eget boende i Greenwich Village. Snabbt flyttar han in hos den mystiska Sheri som på ett excentriskt vis testar gränser, och testar Broyard. Med Sheri finner författaren någon form av frihet samtidigt som han provar på livet som bokhandlare.

Relationen tar slut och Broyard söker vidare efter ett liv på andra sidan kriget. Mycket tycker jag att hans minnesteckning handlar om just det; om att gå vidare och finns en mening i frihet. Jag hade i större grad väntat mig en skildring av litteraturvärlden, särskilt som Broyard tidigt bjöd på de allra finaste meningarna om bokens betydelse. Det jag får är inte på något sätt sämre men annorlunda.  Jag läser om att finna sin plats i tillvaron, om att leva nästan i efterkrigsexil i det egna landet där regler och gränser måste sättas upp på nytt. Jag läser skarpa porträtt av människor Broyard mött, om det svåra spelet mellan män och kvinnor men också om längtan till litteraturen. 

Precis som konstaterades i en kommentar på ett tidigare inlägg så är boken aktuell på svenska, med titeln Vykort till litteraturen utgiven på Rámus förlag. Att jag hittade den tidigare beror på att maken läste om den i en konsttidskrift och sedan införskaffade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!