söndag 22 juni 2014

Ingen sommarläsning i år?

Inför sommaren och den efterlängtade semestern brukar jag ha en trave lika efterlängtade böcker nära till hands. Så har jag de senaste åren haft t ex Eyvind Johnsons Krilon-trilogi och Jan Kjaerstads Wergeland-trilogi som läsobjekt eller snarare karameller.

Men i år känner jag inte riktigt igen mig själv - med ett par veckor kvar till ledighet har jag inte en aning om vad jag vill läsa. Eftersom sommarens läsning varit så förknippad med längtan, jag har verkligen längtat efter böckerna jag läst, så oroar det mig.Visst finns det en mängd olästa böcker jag vill läsa men ingen som just nu får mitt hjärta att slå lite snabbare, lite varmare.  Har jag slutat längta litteraturen? Har jag, hemska tanke, läst mig mätt?  Eller väntar årets stora sommarläsupplevelse här någonstans? Jag hoppas det... och på inspiration från andras sommarläslistor!


11 kommentarer:

  1. Min lese-mojo kommer og går litt. I nedeperioder pleier jeg å si til meg selv at 'det går bra, lysten kommer tilbake'. Og så ser jeg filmer, leser aviser og magasiner - evt litt lettlest chick-lit, og plutselig er jeg tilbake til å lengte etter Forbrytelse og Straff! Og om ikke sommeren blir en lesesommer - etterpå kommer høsten med lange, mørke kvelder. Perfekt for bok, tekopp og tente lys <3 Lykke til!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för uppmuntran!! Har inte så många andra intressen så läsningen är viktig för mig :)

      Radera
  2. Min oro för sommarläsningen är raka motsatsen till din. Jag har tänkt ut så många böcker som jag vill läsa, är ändå oroad för att de inte skall räcka till, och också orolig för hur jag skall kunna transportera den tunga stapeln till den lilla stugan där de flesta veckorna skall tillbringas. Pojkvännen kommer nämligen att resa i förväg, och vi har inte tillfälle att forsla över packning från mig till hans bil innan dess.

    Men som tur är så fanns några av böckerna på läslistan redan hemma hos honom! Ur hans bokhylla har jag valt Lord of the Rings och en bok av P.G. Wodehouse, som jag tänkte skulle bli fin läsning under somrarna. Tillsammans med första Knausgård som också fanns där redan, och med de böcker jag får släpa med mig själv, så hoppas jag att klara mig hela sommaren ut!

    Jag hoppas att du hittar något projekt eller något engagerande för sommaren! Har du läst På spaning efter den tid som flytt? Jag längtar efter att läsa om den en dag... Lycka till med läsningen!

    SvaraRadera
  3. Jeg vet hvordan du har det, men kan trøste deg med at det går over. Ofte er det en uventet bokanbefaling eller å "snuble" over en bok i bokhandelen som snur situasjonen. Nyt sommeren!

    SvaraRadera
  4. Tack! Både för uppmuntran och för att ni ser att det faktiskt finns ett allvar in min oro... Önskar er en riktigt fin lässommar!

    SvaraRadera
  5. Undrar om inte STONER är svaret på din längtan?


    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ligger faktiskt och väntar. Hoppas anonym har rätt!

      Radera
  6. det kan vara knausfaktorn!
    all annan litt ter sig futil efter läsning av sviten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja.. fast jag pausade efter halva 6:an lätt deprimerad. Läser Edmund White nu kan jag ha snappat upp honom hos dig?

      Radera
  7. Jag vet hur det känns. Men jag håller med föregående skrivare som snubblar över böcker i bokhandeln eller i affären. Då släpper det av sig själv.

    Hälsningar Anneli

    SvaraRadera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!