onsdag 2 juli 2014

Den mörka sidan 2 - drama i Tokyo

Seriebibliotekarien levererade ännu en bok till mig idag nämligen den efterlängtade uppföljaren till Den mörka sidan Sylvain Runberg och Olivier Martin. Första delen innehöll en hel del mystiska och överraskande scener vilka jag nu hoppades skulle få sin förklaring.

Återigen möter läsaren herr Okada även om i centrum ännu mer hans älskarinna och kollega Mayumi står. Hon väntar på att han ska frigöra sig från sin fru, men relationen har svalnat och Okada tycks vara på väg tillbaka till sin familj. När så Mayumi får nog, vill ta saken i egna händer så uppdagas också Okadas verkliga liv och historia. Så får mina frågor svar genom ett ganska intrikat, om än lite virrigt, berättande i växlande tidslager.
Den första delen uppfattade jag som en en fascinerande och kreativ skapelse. Även i denna andra del är Tokyo och dess människor tecknade i suddig gråskala men jag saknar något av den första bokens nerv och fantasi, däremot tycker jag man överkommit den språkliga stolpigheten.

Frågor finner svar, men jag är inte helt nöjd med svaren som vore de för snabbt påkomna, som visste inte författarna själva när det började skriva sin berättelse vart den egentligen var på väg. Ändå det är snygg, cool läsning och tittning med twist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!