fredag 30 januari 2015

The Imitation Game

Tillsammans med sina kollegor på Bletchley Park lyckades Alan Turing knäcka den tyska koden och kunde parera planerade attacker - allt i allra största hemlighetsmakeri. Jag hade ingen vettig koll på den här bedriften innan jag såg The Imitation Game.
Turing är geniet, obekväm och obehaglig i sociala sammanhang och med en egen stor hemlighet, han är nämligen homosexuell under denna mörka tid då det var ett brott mot lagen. Han gestaltas av  Benedict Cumberbatch på ett fint och känsligt sätt samtidigt som rollen lite irriterande påminner om såväl Sherlock Holmes som Sheldon Cooper. I filmen varvas nedslag i Turings ungdomsår, som förklarar vuxenlivet, hans besatta arbete med att knäcka koden och tiden därefter då Turing själv är på god väg att knäckas. Detta ger en sammantagen och stark bild av Turing. det är också fint sammanvävt med samtida filmade sekvenser från andra världskriget.
Kulturdelen har skrivit insiktsfullt om filmen och länkar också till en recension som berättar om och problematiserar det man valt att inte visa. Ändå, förenkling är kanske nödvändig för att få ett greppbart och tydligt utmejslat drama. För här finns många andra intressanta teman som hade kunnat få mera plats - kvinnornas roll på Bletchley Park, synen på homosexuella och Turings fortsatta liv som i sig är en stark, grym historia t ex. Men jag tänker den fångar tidsandan i de olika perioderna väl. Den är också välklädd och jag skulle inte ha något emot att hänga in Joans (kvinnan i gänget), gestaltad av Keira Knightley, koftor och klänningar i garderoben. 
Jag tycker att The Imitation Game är en stark, mycket välagerad film, som nära följer sin huvudperson, om än med en ibland lite övermänsklig touch av Hollywood. 

Åtta Oscars-nomineringar har filmsskaparna att hålla tummarna för.

3 kommentarer:

  1. Ja, jag hade också gärna sett mer av livet i Bletchley Park, och om Turings liv efter kriget. Nu valde de att spetsa till historien för att skapa maximal spänning, men det finns mycket kvar att berätta. Jag hoppas på fler filmer och TV-serier om såväl Alan Turing Storbritannien som den like makalöse kodknäckaren Arne Beurling i Sverige!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att Benedict Cumberbatch är underbar som Sherlock men här behövde jag ibland skämskudde faktiskt ... Ingen favorit för mig, även om jag blev positivt överraskad av t ex Keira Knightley.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, du kände så.. jag hade inte behov av någon skämskudde.. Knightley överraskade mig också faktiskt, på ett bra sätt, tycker hon ibland har en tendens att ställa sig framför rollen.

      Radera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!