fredag 18 mars 2016

En skugga blott! Krim inför påsk

Jag smygstartar påsken med en, i alla fall i Norge, traditionsenlig krimläsning.
Puck har varit i Kairo. Väl hemma finner hon en död kvinna i badkaret medan hennes älskade Einar är puts väck. Det är skönt och lite svängigt i mordiska En skugga blott! som jag började på strax innan läggdags (!) igår. Maria Lang som stockholmsskildrare har jag inte riktigt tänkt på, men så här i början av boken har jag bland annat hängt med Puck till Stureplan -  till Humanistiska biblioteket. Det känns lite Trenter faktiskt.

Tack Boktanken för inspirationen till Lang!



5 kommentarer:

  1. Just den här deckaren av Lang minns jag att jag gillade jättemycket, men så är det väl en av hennes tidigare. Vilken fin utgåva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den här var ju riktigt bra! Håller med om att utgåvan är fin, Norsteds för några år sedan.

      Radera
  2. Kul! Jag hittade en gammal Maria Lang i bokhyllan, en häftad förstaupplaga som tydligen min morfar ägt. Blev jätteglad, för nu är jag inne i ett Lang-flyt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, roligt med en förstaupplaga! Jag blev också sugen på att läsa fler av henne.

      Radera
    2. Jag håller ögonen på dig! :-) Vi verkar inte ha läst samma böcker än så länge - jättekul att se vad DU tycker om Maria Langs tidiga produktion.

      Radera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!