onsdag 27 april 2016

Nocturner - musiknoveller i skymningen

Musik. Många är vi som har något slags ledmotiv, minnesbilder, känslor sammanhörande med musikaliska upplevelser. Det kan vara en viss genre, en särskild låt, en specifik artist eller en exakt textrad.
Novellerna i Nocturner av Kazuo Ishiguro utgår från just musiken på olika sätt, det är som bokens undertitel talar om "Fem berättelser om musik och skymning". Musiken är mer eller mindre framträdande eller betydelsebärande, den har en alldeles speciell innebörd för berättaren och för dennes liv. Om jag inte missminner mig så är samtliga jagberättare män, ofta mer iakttagare än i centrum för handlingen. Ett par berättelser hakar i varandra, andra verkar göra det men jag tror inte de hör direkt ihop. I berättelserna är något i gungning, relationer knakar, beslut fattas. Det är på både realistiskt och teatralt och bitvis skruvat.
Den här boken har funnits på att-läsa-listan sedan Gunni, som jag jobbade med på Stadsbiblioteket i Gävle, för flera år sedan pratade om den när vi hade bokcafé. Nu undrar jag varför jag väntat så länge med att läsa den. Min dåvarande kollega lyckades rejält med sitt bokprat i alla fall eftersom den funnits med så länge i bakhuvudet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!