tisdag 12 april 2016

Säker stil eller blond och lång över allt förstånd

Det händer att jag läser böcker om stil som t ex Säker stil av Ebba Kleberg von Sydow och Emilia de Poret.
Det finns flera i genren, av de jag har aktuella i minnet kanske den här mest liknar Karina Ericson Wärns Chic den kompletta garderoben. Säker stil handlar om hur man bygger upp en funktionell, snygg och smart basgarderob, om förhållningssätt till mode och konsumtion och en del annat. De båda ciceronerna är kunniga och engagerade skribenter och deras målgrupp är kvinnan med många bollar i luften och en aktiv livsstil. Det skulle kanske kunna vara jag.

En sak som frapperande ofta framhålls både av författarna och av de personer (modeskapare m fl) som intervjuas är uniformen som ideal. Det konforma, likriktade som visst skapar en säker stil men kanske också vittnar om en viss osäkerhet? Till skillnad från t ex Camilla Thulins stiltips i Stil med Thulin som handlar mer om att finna sin personliga stil, även om det hon tipsar om till en del springer ur hennes egen smak.

Ändå tilltalas jag av den skandi-chica stil som beskrivs i ord och bild i Säker stil, det svala, enkla och sköna i nedtonade färger som svart, grått, beige. Och det finns något lockande i att titta in i en garderob där det mesta hänger samman på ett välkoordinerat sätt. Där varje plagg sitter som en välskräddad smäck. Fast författarna pratar också med värme om de gamla noppiga plaggen, de innötta favoriterna. Och deras råd känns mer förankrade i den normala kvinnans vardagsverklighet än de mer extravaganta insikter Martina Bonnier bjuder på i Fashionista. En bra sak är att von Sydow och de Poret tänker långsiktigt, hållbart och gångbart och de uppmuntrar inte till slit-och-släng. Även om det verkar bli en del släng på vägen mot den perfekta basen.

Jag är lite kluven till det här - å ena sidan älskar jag den här svala, enkla stilen och å andra sidan känns den fruktansvärt tråkig. Fast det är ju just basen boken handlar om, att ha en grund att mer fritt uttrycka sig klädmässigt utifrån. Man ska lyckas balansera både och - basen och det kreativa - vilket känns som en utmaning. En annan sak är att kläder överlag sällan sitter särskilt bra på mig som befinner mig en bra bit under medellängd, det korviga och uppvikta förtar elegansen så att säga. Dessutom har jag kort 40-års hår (det som dissas i ett avsnitt av podden Säker stil)... Min egen stil är rätt oansenlig,viljeinriktningen kanske sportig bohem kulturtant?

Hur som helst så är jag mycket svag för den här sortens litteratur, fast det att jag läser den får mig att känna mig lite fånig och ibland ännu mindre stilig. Men jag tar förstås till mig en del tips och tankar. Och så börjar jag direkt att följa första budordet för en säker stil:
1. Sträck på dig. Försök inte gömma dig, självförtroende är faktiskt den bästa accessoaren, i alla lägen. Och tänk att den är gratis!

Läs gärna samtalet som Sydsvenskans kulturtanter har om boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!