onsdag 27 april 2016

Winterson c/o Shakespeare

Jävla dumma, inkompetenta idiot!
Cameron hade installerat webbkameran men den hade inget ljud! Leo kastade sin snövita kudde på skärmen. Vad förväntades han göra? Läsa på läpparna?

Webbkameran som placerats i Leos sovrum är en följd av hans extrema svartsjuka som övergått i besatthet. Han är övertygad av att hans fru MiMi har ett förhållande med barndomsvännen Xeno och att han dessutom är far till barnet hon väntar. Nära vänner är de alla tre, men mellan MiMi och Xeno finns bara vänskap. Xeno faller inte ens för kvinnor. Konsekvenserna av Leos vanföreställningar blir stora och grymma för de närmast inblandade, en ynnest för andra.
Tidslyftan av Jeanette Winterson ingår i firandet av Shakespeare och utgår i sin handling från En vintersaga. Som tur är inleds texten med ett sammandrag av dramats innehåll så kopplingen blir tydlig även för mig som varken läst eller sett pjäsen. Men Wintersons roman hade klarat sig även på egen hand, utan ramen. Fast en sak jag älskar är flirten med såväl Shakespeares som andras litteratur, även hennes egen.

Jag läste romanen i  lördags i ett rasande tempo. Wintersons bok är frejdig, klipsk, djup, gripande, mörk, ljus och helt omöjlig att lägga ifrån sig. Berättelsen går mellan tider, knyts snyggt ihop och för samman människor på ett både väntat och oväntat vis. Här finns eviga teman - kärlek och svartsjuka, liv och död - och närmast ikoniska händelser  - ett försvunnet/upphittat barn, en människas uppgång och fall osv. Men det känns nytt och fräscht.

Även om handlingen bitvis är mörk så är jag lycklig när jag läser och efter läsningen, det är så fantastiskt att få upptäcka nya verkligt bra berättelser! Det här är dessutom det första jag läser ut av Winterson, jag har inte fastnat i hennes verk tidigare. Nu vill jag läsa ännu mer av henne och håller som bäst på med Skymningsporten.

Som ni sett konfererar Kulturkollo om Tidsklyftan idag, de dyker djupare i texten.

4 kommentarer:

  1. Det är en bok att sluka! Jag hade sett pjäsen i januari och det gav läsningen ännu ett lyft. (Och på tal om något helt annat så blev det inget besök till Delft i helgen, det blev tulpaner istället vilket också var fint. Men jag ska dit, en annan gång.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du hade pjäsen aktuell! Det var roligt läsa er diskussion så tätt inpå min egen läsning. Har lånat hem även Howard Jacobsons bok, osäker på om det var Winterson eller temat som gjorde att Tidsklyftan fångade mig så. Har annars inte fastnat för Winterson som sagt och brottas nu med Skymningsporten.

      Delft ligger kvar, väl värd ett besök :)

      Radera
  2. Jag har precis lyssnat på Passionen av Winterson och blev fast direkt. Var tveksam till Tidsklyftan då jag fått för mig att den gör sig bäst efter att ha läst En vintersaga innan, men efter din recension har jag helt klart kommit på andra tankar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker den här står på egna ben, hoppas du också tycker att den gör det! Förstår inte riktigt vad det är med mig och Winterson... Den här tyckte jag ju så mycket om men har innan inte lyckats ta mig igenom bl a Passionen. Fast den borde verkligen passa miig. Får nog ge den en till chans :)

      Radera

Tack för att du med din kommentar lämnar ett avtryck här!